מאחורי הלהבות // בנצי גופשטיין
הרפורמים – זרם נגד היהדות
אחד מהמאמרים המופלאים אותם כתב הרב כהנא, הוא המאמר העוסק באחד מיסודות ההבדלה בין היהדות האורתודוכסית, האמיתית, לבין ה"יהדות" הרפורמית. הרב מסביר כי הימים הנוראים, בהיותם ימי הדין, בהם נגזר גורלו של האדם למשך שנתו הקרובה, מסמלים את התהום הפעורה בין היהדות בצורתה המקורית, לבין הסילוף הרפורמי.
"יהדות", כותב הרב, "אין משמעה דבר יבש, קר, הניתן למדידה, אשר מנתחים את רעיונותיו ואז מסכימים או דוחים אותם על סמך כח שיפוטו של בן-אנוש. אין זה האדם אשר "מסכים" עם עקרונות דתיים מתוך רצונו האישי ואשר מְמַנֶּה את עצמו לתפקיד השופט והמתווך אשר מחליט מהי אמת ומה לא, ובכך הוא עצמו נעשה לאל האמיתי. אין היהדות בגדר מערכת רדודה של פולחן, אותה מקיימים בשל צרכים חברתיים ושמירת מנהגים עתיקים, מין מערכת כזו הערבה לחיך ולאגו, שאינה שנויה במחלוקת ומקובלת על הכל, מערכת המותאמת לערכי החברה ותבניותיה".
מצוות הסוכה, אותה אנו חוגגים כעת, למשל, היא אחת מהמצוות שלרפורמים אין שום בעיה איתה; בונים מבנה עץ מקושט ויפה, ויושבים יחד לאכול. אנו חוגגים אותה כמובן משום שהיא מצווה מן התורה, אך הרפורמים, רואים בה את אותה "מערכת הערבה לחיך ולאגו, שאינה שנויה במחלוקת ומקובלת על הכל", עליה כתב הרב. מה כן מפריע לרפורמים?
ובכן, בשבוע שעבר, כזכור, החליט בג"ץ להעמיד לדין את הרב שמואל אליהו. מי שהגיש את העתירה להעמידו לדין, הייתה התנועה הרפורמית. גם כאשר בג"ץ פסל אותי ואת חבריי ד"ר מיכאל בן ארי וברוך מרזל מלהתמודד בבחירות, היו אלה הרפורמים שעתרו לבית המשפט. משום שהרפורמים לא נאבקים במי שמספר "וורטים" יפים על סוכות; הם נאבקים במי שחושף את השקר שלהם, ופועל בגאון למען המטרות שאותן מנסים הרפורמים למחוק כבר במשך מאות שנים: לאומיות יהודית, מאבק בהתבוללות, באופן בו עלינו לנהוג כלפיי אויבנו, ההבדלה בין ישראל לעמים, וכיום למעשה: אופיה היהודי של המדינה.
כאשר פורסם פסק הדין, נזכרתי בועידת 'מקור ראשון' שהתקיימה לא מזמן, בה השתתף רב מוכר מהציונות הדתית, במפגש זום משותף עם נציגה בכירה של הרפורמים מצרפת, במטרה "להביא לקירוב לבבות". למרות ביקורת ציבורית נוקבת, הרב לא חזר בו, ואף הצדיק ועודד מפגשים אחרים עם הרפורמים. יש לקוות שההחלטה של שופטי העליון בשבוע שעבר תגרום להתפכחות של אותו רב ולהכרה בכך שמטרת הרפורמים היא לא להידבר עם רבנים, אלא לסתום את פיותיהם.
פסק הדין של בג"ץ בעניין הרב אליהו, אם כן, צריך להוות תמרור אזהרה לציבור הדתי לאומי. אין קריאת כיוון מפורשת מזו, שבה מילה אחת: תתעוררו. זה לא ייעצר ברב אליהו. כל עוד מדינת ישראל תאפשר למכונת המלחמה המשומנת של הרפורמים ביהדות להמשיך להתקיים, וכל עוד שופטי בג"ץ ימשיכו לייצגם נאמנה, גורלו של חופש הביטוי של רבנים, שמרנים וליברלים כאחד, נמצא בסכנה.
חג שמח.
לדיווחים ותרומות: 074-7871390
להערות: benzion444@gmail.com