מדברי הרב כהנא הי"ד

מדברי הרב כהנא הי"ד

מדברי הרב כהנא הי"ד

השבת ח"י חשון יום השנה ה- 32 לרצח מו"ר הקדוש הרב מאיר כהנא הי"ד. נביא לזכרו דברים שכתב על הפרשה:

לראות ולהבין

בראשית כ"ב, ד'-ה': בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת הַמָּקוֹם מֵרָחֹק. וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר.

דרשו חז"ל: "מה ראה? ראה ענן קשור בהר… אמר ליצחק: בני, רואה את מה שאני רואה? א"ל: הין. אמר לשני נעריו: רואים אתם מה שאני רואה? א"ל: לאו. אמר: הואיל וחמור אינו רואה, ואתם אין אתם רואים – 'שבו לכם פה עם החמור'". הנביא, החוזה, הוא האדם שרואה את מה שנראה לעין, אלא שהוא גם מבין את מה שהוא רואה. ומאמין! אשרי הגבר אשר ייקרא אדם, החוזה והרואה, ואוי למי שהוא כחמור, שרואה ואינו רואה, אינו מבין את מה שהוא רואה.

יחידי סגולה מסוגלים לראות, להתגבר על הקטנוניות ולחזות. הקב"ה נותן את המתנה הזאת לאלה שמוכנים לראות בצרת הזולת, ולהשתמש בכח הזה לעזור לעם ישראל. אמרו חז"ל: "'וירא המן כי אין מרדכי כֹרע…' – א"ר איבו: 'תחְשַכנה עיניהם [של רשעים] מֵראוֹת' . לפי שמראית עיניהם של רשעים מורידות אותם לגיהנום… 'וירא המן כי אין מרדכי כֹרע…', אבל מראית עיניהם של צדיקים תָאוֹר, לפי שמראית עיניהם של צדיקים מעלה אותם למעלה העליונה. הדא הוא דכתיב : 'וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים'… 'וירא והנה הסנה', 'וירא פינחס' . לפיכך הם שמחים במראית עיניהם, שנאמר: 'יראו ישרים וישמחו'". בתחילה, הראייה של הצדיק היא כמו זו של הרשע, אלא שהצדיק רואה ומתרגם את הראייה למעשה טוב, שמה שהוא רואה דוחף אותו ומושך אותו לעשות טוב, וברשע – ההיפך. ואחרי שהצדיק מתקדש בכוחו הטבעי, עוזרים לו מלמעלה, כמו שאמרו חז"ל: "אדם מקדש עצמו מעט, מקדשין אותו הרבה; מלמטה, מקדשין אותו מלמעלה". ובכך הוא מגיע למדרגה שהוא רואה את מה שזולתו אינו רואה. בתחילה הוא תופס מושגים של אמונה ובטחון ומאמין בהם ודבק בהם באמת, ובזכות זה הוא יכול לחזות בדברים שאינם 'הגיוניים'. ואח"כ הוא עולה למדרגות עליונות, וממש רואה דברים שאינם נראים לעין הממוצעת.

לפעמים לא צריך לשאול יותר מידי

בראשית כ"ב, ב': קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ

"את בנך – אמר לו שני בנים יש לי. אמר לו את יחידך. אמר לו זה יחיד לאמו וזה יחיד לאמו. אמר לו אשר אהבת. אמר לו שניהם אני אוהב. אמר לו את יצחק".

בדרך ההלצה ניתן לומר שאברהם לא היה צריך לשאול יותר מידי שאלות וחקירות. באותו רגע שה' אמר לו שיקח את בנו היה צריך לקחת את ישמעאל ולשחוט אותו וכך היה חוסך לעם ישראל הרבה צרות בהמשך…

מתוך הספר 'מאור הפרשה',  פרשות השבוע לאור הרעיון היהודי. ניתן לרכוש את הספר באתר:  www.c18.co.il.

פורסם בעלון השבת "מצב הרוח".

0

תגובות

אהבתם את הפוסט?! שתפו ...

מאמרים נוספים בלהבה