מפטרים היום את המחבל של מחר

מפטרים היום את המחבל של מחר

מפטרים היום את המחבל של מחר

הרב קנייבסקי אמר כי הוא תמה על העסקת ערבים בישיבה. "הרי אנחנו במלחמה איתם… וכי אין יהודים שיעבדו ויתפרנסו"?

אחת המטרות העיקריות, שבגללן הקמנו את ארגון להב"ה, היא להקדים תרופה למכה, למנוע את ההתבוללות לפני שהיא מתרחשת. הקושי לעזור לנשים ונערות לאחר שהן כבר הכירו את הגוי, הוא כל-כך גדול, ובפעמים רבות כמעט בלתי אפשרי, ולכן כל פעולת מניעה שווה הרבה יותר מהכל.

למעלה משבעים אחוז ממקרי ההתבוללות נובעים מהיכרות בעבודה משותפת. לכן, בכדי למנוע את התופעה, הסגולה הבדוקה היא להתחזק בעבודה עברית. ובמקרה שלנו כאן במדינת ישראל, כשאויב צמא-דם נלחם בנו על עצם אחיזתנו בארץ, זה לא רק יכול למנוע התבוללות, אלא גם להציל חיים ממש.

לפני שבועיים הגעתי לבני ברק למקום הפיגוע. לפני זה השתתפתי בעצרת שנערכה בעקבות הפיגוע בבאר שבע. וברגע ששמענו על הפיגוע בבני ברק, נסענו גם לשם. המשותף במקרים האלו ובעוד רבים הוא, שהמחבלים עבדו במשך תקופות מסויימות אצל יהודים באזורים האלו, והכירו היטב את האזור.

בבני ברק נגשו אלי רבים ואמרו לי, שהפיגוע אירע בגלל שבני ברק כבר אבדה את ההגנה של ר' חיים. עניתי להם, שבוודאי זכותו של ר' חיים הוסיפה שמירה על בני ברק, אבל הם חייבים גם לקיים את דבריו של ר' חיים אם רצונם להינצל מפיגועים והתבוללות, וכך מסופר על ר' חיים: (מתוך אתר כיכר השבת): "אברך חרדי הגיע אל הגר"ח וביקש ברכה להצלחה במשפט בגין העסקת ערבים. הגר"ח שאל: 'על מה יש לך משפט?', והאברך השיב: 'על העסקת ערבים'. הגר"ח הביט באברך ואמר: 'מה אתה רוצה ממני? מגיע לך עונש'.

"האברך המופתע לא הבין: 'מגיע לי?', שאל בהלם. הגר"ח ענה: 'מה, אתה לא יודע שאסור להעסיק ערבים. ערבים הם רוצחים, מי שמעסיק אותם מגיע לו עונש'".

האברך ניסה, בכל זאת, לבקש ברכה להצלחה במשפטו שיתנהל בקרוב, אולם הגר"ח חזר על דבריו התקיפים והאברך עזב את הבית. זאת הפעם השנייה שהגר"ח משמיע התבטאות בנושא זה. מנהלי ישיבה בבני ברק עלו למעונו של הרב קנייבסקי. הם סיפרו לו, כי בישיבתם מועסק פועל ערבי מזה כמה שנים. לדבריהם, "מדובר באדם מבוגר יחסית ולכן אינו חשוד במיוחד בפעילות חבלנית", אך בעקבות הטבח בישל"צ של מרכז הרב, כאשר התברר כי הרוצח היה ערבי שעבד במערב ירושלים בהסעת ילדים, התעורר בליבם חשש. בעקבות זאת בקשו לשאול את הרב כיצד עליהם לנהוג במצב שנוצר – האם מותר להם להעסיקו, או שעליהם למהר ולפטרו. הרב, כאמור, ענה להם בתשובה ברורה ובפסקנות.

עוד הוסיף הרב קנייבסקי כי הוא תמה על העסקת ערבים, כאשר בשוק העבודה יש עובדים יהודים למכביר: "וכי אין יהודים שיעבדו ויתפרנסו"? הגר"ח השיב מיידית לשאלה: "על-פי ההלכה, אסור בשום אופן להעסיק ערבים, ובפרט בישיבות. זה חשש סכנת נפשות". עוד הוסיף הגר"ח באותו מפגש: "הרי אנחנו במלחמה איתם… וכי אין יהודים שיעבדו ויתפרנסו?"

הגיע הזמן שהן הציבור הדתי-לאומי והן הציבור החרדי יתחזקו במצווה הזאת של עבודה עברית, וכך נצליח גם להציל חיים וגם למנוע התבוללות. בעצם, הדברים מופנים גם לציבור המכונה 'חילוני'. גם אם עדיין אינם מקיימים מצוות, הם מכל מקום רוצים לחיות…

 

פורסם בעלון השבת "מצב הרוח"

0

תגובות

אהבתם את הפוסט?! שתפו ...

מאמרים נוספים בלהבה